διατροφή 5-12 ετών

5-12 διατροφη
Ο σύγχρονος ρυθμός ζωής επηρεάζει όχι μόνο τη διατροφή των ενηλίκων, αλλά και των άμεσα εξαρτώμενων από αυτούς, των παιδιών τους.

Τα παιδιά σχολικής ηλικίας δεν είναι πια βρέφη και μπορούν μόνα τους να σιτιστούν και να αναζητήσουν την τροφή τους, όταν αισθανθούν πείνα. Μοιραία λοιπόν, οι γονείς ασχολούνται λιγότερο με τη διατροφή των παιδιών αυτής της ηλικίας.

Ωστόσο ,στην ηλικία αυτή τα παιδιά δεν παύουν να έχουν την ανάγκη της φροντίδας της διατροφής τους.

Από την σχολική ηλικία είναι που χτίζονται τα πρότυπα και τα θεμέλια της διατροφής της μετέπειτα ζωής τους. Εάν αυτή δεν προσεχθεί αρκετά, ξεκινούν από τη σχολική κιόλας ηλικία να εγκαθίστανται τα πρώτα λιθαράκια της αθηρωματικής νόσου, της υπέρτασης ,της υπερλιπιδαιμίας, του διαβήτη, της παχυσαρκίας. Για το λόγο αυτό, κάθε άλλο παρά επανάπαυση χρειάζεται. Έχοντας στο νου μας συγκεκριμένες αρχές, μπορούμε να εγκαταστήσουμε εύκολα στις οικογένειές μας ένα υγιές μοντέλο διατροφής.

 

Σαν γενικές αρχές ισχύουν τα ακόλουθα

  • Επαρκούν 2 ποτήρια (των 250 ml) γάλακτος την ημέρα. Συστήνεται ευρέως η κατανάλωση γαλακτοκομικών με μειωμένα λιπαρά (ελαφρύ 1-2%).
  • Κρέας κόκκινο (μοσχάρι, χοιρινό, αρνί) προσφέρεται 1 φορά στις 1-2 εβδομάδες.

 

 

 

  • Κρέας άσπρο (κοτόπουλο, πάπια, γαλοπούλα, κουνέλι) χορηγείται 1 φορά την εβδομάδα.
  • Όσπρια χρειάζεται να λαμβάνονται 2 φορές την εβδομάδα
  • Το ψάρι να καταναλώνεται 1-2 φορές την εβδομάδα
  • Αυγά να χορηγούνται σε ποσότητα 2-3 την εβδομάδα
  • Να λαμβάνουν 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών ημερησίως
  • Το πρωινό να περιλαμβάνει 1 ποτήρι γάλα ή 1 φέτα τυρί του τοστ ή 1 γιαούρτι ή 30gr κίτρινο τυρί και επιπλέον δημητριακά (κατά προτίμηση ολικής άλεσης) σε μορφή κóρν φλεικς ή ψωμιού τοστ ή φρυγανιάς και επιπλέον 1 φρούτο.
  • Το δεκατιανό να περιλαμβάνει 2 φρούτα, ή 1 τοστ με γαλοπούλα και τυρί Λογάδι ή μπισκότα ολικής άλεσης
  • Το μεσημεριανό , εκτός από το κυρίως πιάτο, να συνοδεύεται από σαλάτα εποχής, και 1 φρούτο αν δεν το έφαγε στο δεκατιανό
  • Το απογευματινό να περιλαμβάνει 1 ποτήρι γάλα με μπισκότα ή 1 κρέμα ή 1 γιαούρτι.
  • Το βραδινό, εκτός από το κυρίως πιάτο, να συνοδεύεται από σαλάτα εποχής και 1 φρούτο αν δεν το έφαγε στο δεκατιανό

 

Επισημαίνεται πως δε χρειάζεται να επιβραβεύεται ένα παιδί επειδή έφαγε όλο του το φαγητό. Το φαγητό είναι φυσιολογική ανταπόκριση στην πείνα και τα γεύματα πρέπει να είναι ευχάριστες στιγμές κοινωνικότητας.

Επιπρόσθετα, να μη λησμονείται πως το φτωχότερο σπιτικό φαγητό είναι προτιμότερο από το πιο ποιοτικό «έτοιμο φαγητό απ’ έξω».

 

 

Μισή ώρα από την ημέρα αξίζει να την ξεκλέβουμε για να μαγειρέψουμε , ακόμη και παρέα με τα παιδιά μας, περνώντας περισσότερο ωφέλιμο χρόνο μαζί.

Όσον αφορά στον τρόπο παρασκευής των τροφών που προσφέρονται στα παιδιά, ισχύει ότι

  • Όσο το δυνατό να προτιμάται η παρασκευή στο σπίτι.
  • Να προτιμάται ελαιόλαδο, το οποίο δεν τηγανίζεται και το οποίο προσθέτεται τα τελευταία λεπτά του μαγειρέματος

Κατά την παρασκευή γλυκών, να προτιμάται λάδι αντί για βούτυρο, κρέμα ζαχαροπλαστικής (περιέχει άπαχο γάλα και άνθος αραβοσίτου), αντί για κρέμα γάλακτος (περιέχει πολλά ζωικά λίπη), και λιγότερα αυγά από αυτά που συστήνει η συνταγή ή να αντικαθιστάται 1 αυγό με 2 ασπράδια.

Πρέπει , ωστόσο, να μην παραβλεφθεί η σημασία που έχει η δημιουργία «ιδιαίτερων περιπτώσεων». Οι   «ιδιαίτερες περιπτώσεις» δίνουν χρώμα και ενδιαφέρον στην καθημερινή ζωή. Για παράδειγμα, καλό είναι το γεύμα της Κυριακής ή της ημέρας που έρχεται η γιαγιά ή φιλοξενείται στο σπίτι κάποιος φίλος του παιδιού να περιλαμβάνει κάτι το διαφορετικό ένα γλυκό, ένα ξεχωριστό φαγητό.