Α τεστ : Είναι το παιδί μου έτοιμο για την Α Δημοτικού ;

«Είναι το παιδί έτοιμο να φοιτήσει στο σχολείο; ΝΑΙ/ ΟΧΙ;»

Στο ιατρείο μας μπορείτε να κάνετε το Α τεστ

Άλλη μία σχολική χρονιά φτάνει στο τέλος της και για πολλά παιδιά, που αποφοιτούν φέτος από το νηπιαγωγείο, το τέλος αυτό σηματοδοτεί μια τεράστια αλλαγή: την είσοδο στο δημοτικό. Είναι όμως όλα τα παιδάκια έτοιμα να περάσουν το κατώφλι του «μεγάλου» σχολείου; Οι περισσότεροι από εμάς, λαμβάνουμε υπόψη μόνο την ηλικία για να γράψουμε το μικρό μας στο δημοτικό, κάτι που, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι λάθος. Όπως υποστηρίζουν, η ηλικία από μόνη της δεν εξασφαλίζει την ετοιμότητα του μελλοντικού μαθητή. Το ρόλο αυτό αναλαμβάνει ένα ειδικό τεστ, το Α΄ Τεστ. Ανιχνευτική Δοκιμασία Σχολικής Ετοιμότητας

  • Είναι το παιδί μου έτοιμο να πάει στην Α΄ Δημοτικού;
  • Θα μπορεί να γράφει;
  • Θα μπορεί να διαβάσει;
  • Θα τα καταφέρει;

 

Τώρα μπορείτε να ξέρετε σίγουρα και υπεύθυνα με το Τεστ Σχολικής Ετοιμότητας

 

Η ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ A’ ΤΕΣΤ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ

 

Στην Ελλάδα σήμερα, το μοναδικό κριτήριο για την εγγραφή του παιδιού στην Α΄ τάξη του δημοτικού σχολείου, είναι η χρονολογική του ηλικία. Οι ειδικοί (γιατροί, νηπιαγωγοί, δάσκαλοι) γνωρίζουν ότι η συμπλήρωση της ηλικίας και μόνο δεν αποτελεί το διαβατήριο για την ομαλή εισαγωγή στην Α΄ τάξη. Όπως είναι γνωστό, κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης.

 

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ  A’ ΤΕΣΤ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ

 

Είναι ένας απλός και γρήγορος έλεγχος που απευθύνεται σε αποκλειστικά σε φυσιολογικά παιδιά νηπιαγωγείου 5 – 6 ετών, τα οποία θα πάνε στην πρώτη τάξη του δημοτικού σχολείου, την επόμενη χρονιά και πραγματοποιείται λίγους μήνες πριν ξεκινήσουν τη φοίτησή τους στο δημοτικό.

Ελέγχει αν το παιδί έχει τις απαραίτητες ικανότητες και την ωριμότητα που χρειάζεται για να παρακολουθήσει με επιτυχία και χωρίς δυσκολίες το δημοτικό σχολείο.

Το Α΄ Τεστ (αλλιώς, η Ανιχνευτική Δοκιμασία Σχολικής Ετοιμότητας), είναι το πρώτο ελληνικό τεστ που ανιχνεύει, εντοπίζει και αξιολογεί τις ιδιαίτερες ικανότητες του παιδιού.

Ποια είναι η διαδικασία

Υπάρχει ένα πανελλήνιο δίκτυο από ειδικά εκπαιδευμένους παιδιάτρους και ειδικούς θεραπευτές (εργοθεραπευτές, ψυχολόγοι, ειδικοί παιδαγωγοί και λογοθεραπευτές) οι οποίοι είναι εξουσιοδοτημένοι να εφαρμόζουν το Α΄ Τεστ. Το τεστ δεν κυκλοφορεί στο εμπόριο. Στο επίσημο site του (www.atest.gr) μπορείτε να ενημερωθείτε για το ποιοι κάνουν το τεστ σε όλη την Ελλάδα (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση και τηλέφωνο) και να επιλέξετε αυτόν που είναι κοντά στο σπίτι σας για να ανακαλύψετε αν το παιδί σας είναι έτοιμο να ξεκινήσει το σχολείο. Η δοκιμασία πραγματοποιείται στο χώρο τους έπειτα από ραντεβού αλλά και στο Νοσοκομείο Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού» κατόπιν τηλεφωνικής συνεννόησης στο 210 7601651.

Τα παιδιά παίρνουν στα χέρια τους τα ειδικά φυλλάδια και με τη διακριτική καθοδήγηση του ειδικού τα συμπληρώνουν (π.χ. αντιγράφουν τις γραμμές ή το σχήμα που βλέπουν). Στη συνέχεια καλούνται να δώσουν απαντήσεις σε απλές ερωτήσεις, όπως για παράδειγμα «τι θα έκανες αν πείναγες;». Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία, τα αποτελέσματα αξιολογούνται ηλεκτρονικά, κάτι που εγγυάται την αξιοπιστία τους. Ειδικά σχεδιασμένο να μην τα κουράζει, το Α΄ Τεστ διαρκεί λιγότερο από 15 λεπτά τα οποία όμως είναι αρκετά για να έχουμε ένα ασφαλές και αξιόπιστο αποτέλεσμα.

Ποιος ο σκοπός του

Αρχικά, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως το Α΄ Τεστ δεν είναι τεστ δεξιοτήτων και δεν μετρά το IQ ή την ευφυΐα του παιδιού. Ο ρόλος του είναι να ελέγξει, με αντικειμενικό τρόπο και στη συνέχεια να μας πληροφορήσει, για την ετοιμότητα του παιδιού μας να πάει στο σχολείο: το παιδί πρέπει να έχει κάποιες βασικές γνώσεις, να μιλά χωρίς δυσκολία, να κρατά το μολύβι και να γράφει, οι κινήσεις του να είναι συντονισμένες και σωστές, να είναι ώριμο συναισθηματικά και να μπορεί να συνυπάρχει και να λειτουργεί φυσιολογικά με ανθρώπους που δεν γνωρίζει. Σκοπός του προληπτικού ελέγχου της σχολικής ετοιμότητας είναι:

  • η πρόληψη των μαθησιακών δυσκολιών και η έγκαιρη αντιμετώπισή τους.
  • ο σωστός προγραμματισμός των υπηρεσιών πρόνοιας και εκπαίδευσης.

Καταλαβαίνουμε λοιπόν πως η σχολική ετοιμότητα αφορά όχι μόνο το παιδί, αλλά και τους δασκάλους και τους γονείς που οφείλουν να είναι και αυτοί προετοιμασμένοι και οργανωμένοι ώστε να στηρίξουν το παιδί στη νέα του αρχή.

Πώς προστατεύει το παιδί;

Όπως είπαμε, το Α΄ Τεστ εντοπίζει τις δυσκολίες σε πρώιμο στάδιο που αν δεν αντιμετωπιστούν νωρίς, είναι σχεδόν σίγουρο πως αργότερα θα εξελιχθούν σε μαθησιακές. Αυτό σημαίνει πως προλαμβάνει το συναίσθημα της αποτυχίας ή απογοήτευσης που μπορεί να νιώσει το παιδί αν έχει κάποια δυσκολία στην παρακολούθηση του μαθήματος, η οποία δεν έγινε εγκαίρως αντιληπτή.

Όλοι γνωρίζουμε πως για να γίνει διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών στο σχολείο, θα πρέπει το μικρό μας να έχει τελειώσει και τη Β΄ δημοτικού. Τα δύο αυτά χρόνια, όμως, είναι πολύ πιθανό να μην έχει καλή επίδοση, να δέχεται αρνητικά σχόλια από τους συμμαθητές -οι οποίοι δεν θα δυσκολευτούν να του κολλήσουν την ταμπέλα του «κακού μαθητή»-, να πιστέψει πως δεν μπορεί να τα καταφέρει, ενώ δεν αποκλείεται να αρνείται ακόμα και να πηγαίνει καθημερινά στο σχολείο.

Υπολογίζεται ότι στη χώρα μας το 20-30% των μαθητών του δημοτικού εμφανίζουν μαθησιακές δυσκολίες και έχουν ανάγκη από προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας για την εκμάθηση της ανάγνωσης ή/και της γραφής, χωρίς υποχρεωτικά να έχουν δυσλεξία. Το Α΄ Τεστ, ακριβώς επειδή λειτουργεί προληπτικά, μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του ποσοστού των μαθησιακών δυσκολιών στα παιδιά μας, που δημιουργούν σοβαρό εμπόδιο στη διαδικασία της μάθησης αλλά και στην κοινωνική τους ζωή.

 

Είναι πράγματι αξιόπιστο;

Το Α΄ Τεστ είναι μια απόλυτα αντικειμενική διαδικασία που εφαρμόζεται σε όλα τα παιδιά της χώρας μας, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και τα ίδια κριτήρια και η βαθμολόγησή του γίνεται σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, γεγονός που εξασφαλίζει την αντικειμενικότητα του αποτελέσματoς. Σήμερα θεωρείται η καλύτερη δοκιμασία για να γίνει προληπτικός έλεγχος σχολικής ετοιμότητας του παιδιού, αφού έχει σταθμιστεί σε πάνω από 2.000 ελληνόπουλα πριν ξεκινήσουν το δημοτικό σχολείο και όπως απέδειξαν τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την κλινική μελέτη, το ποσοστό αξιοπιστίας του αγγίζει το 99%!

Κι αν η βαθμολογία δεν είναι καλή;

Αν το παιδί περάσει το τεστ, τότε είναι αναπτυξιακά έτοιμο να φοιτήσει στην Α΄ δημοτικού δίχως κανένα πρόβλημα. Στην περίπτωση όμως που δεν περάσει, ο ειδικός, υπό την επίβλεψη του οποίου το μικρό σας έκανε το Α΄ Τεστ, θα σας συστήσει να προγραμματίσετε ένα έλεγχο της ανάπτυξής του ώστε να εντοπιστεί με ακρίβεια πού υπάρχει η δυσκολία και να αντιμετωπιστεί. Αν βέβαια εκτιμήσει πως η δυσκολία δεν είναι σοβαρή, το πιθανότερο είναι αν σας δώσει συγκεκριμένες συμβουλές και οδηγίες (π.χ. συγκεκριμένα παιχνίδια) για να αποκατασταθεί «στο σπίτι», πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Πίνακας

Οι ειδικοί αποκαλύπτουν

  • όταν ο γονιός ή η νηπιαγωγός ανησυχεί για τη σχολική ετοιμότητα του παιδιού πριν ξεκινήσει το δημοτικό, υπάρχει πιθανότητα σε ποσοστό που αγγίζει το 35% το παιδί να μην είναι πραγματικά έτοιμο να αρχίσει τη φοίτησή του στο σχολείο.
  • Στα παιδιά που ανιχνεύονται ήπιες αναπτυξιακές δυσκολίες, η πρώιμη θεραπευτική αντιμετώπιση τα βοηθά να τις ξεπεράσουν αποτελεσματικά και να προετοιμαστούν καλύτερα για την Α΄ δημοτικού.
  • Το Α΄ Τεστ δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά που εμφανίζουν σοβαρότερα αναπτυξιακά προβλήματα να επωφεληθούν, επαναλαμβάνοντας τη χρονιά του νηπιαγωγείου, ώστε να τους δοθεί ο χρόνος για την κατάλληλη θεραπευτική παρέμβαση.